بیدمشک

شمیمی از عالم فراخاکی

بیدمشک

شمیمی از عالم فراخاکی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

خارج ساختن دل از دنیا

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۲، ۱۰:۱۴ ق.ظ

 

و من کلام له (علیه السلام) فی التزهید من الدنیا و الترغیب فی الآخرة:
أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْیَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمَقَرِّکُمْ؛ وَ لَا تَهْتِکُوا أَسْتَارَکُمْ عِنْدَ مَنْ یَعْلَمُ أَسْرَارَکُمْ، وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْیَا قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکُمْ، فَفِیهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَیْرِهَا خُلِقْتُمْ. إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَکَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَکَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ مَا قَدَّمَ؟ لِلَّهِ آبَاؤُکُمْ، فَقَدِّمُوا بَعْضاً یَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً، وَ لَا تُخْلِفُوا کُلًّا فَیَکُونَ فَرْضاً عَلَیْکُم.

از سخنان آن حضرت است در گریز از دنیا:
اى مردم، دنیا سراى گذر، و آخرت خانه همیشگى است، از سراى گذر براى خانه دائمى توشه برگیرید، و نزد آن که اسرار شما را مى داند پرده حرمت خود را ندرید، دلهایتان را از دنیا خارج کنید قبل از آنکه بدنهایتان را خارج کنند. در دنیا آزموده شده اید، و براى غیر آن به وجود آمده اید.
انسان وقتى از دنیا مى رود مردم مى گویند: (از ثروت) چه گذاشت و فرشتگان مى گویند: (از عبادت) چه فرستاد خدا پدرانتان را خیر دهد، مقدارى پیش فرستید که در آخرت به سود شماست، و تمام آنچه را دارید پس از خود به جا نگذارید که به زیان شماست.

 

خطبه 203 نهج البلاغه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۰۲ ، ۱۰:۱۴
حسین غفاری

خدا بود در ظرفی که بنده ای نبود ‏

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۱:۳۲ ب.ظ

 

کتاب شیعه مرحوم علامه محمد حسین طباطبایی(1) را می خواندم که محاورات و مکاتبات آن عالم وارسته با پروفسور هانری کُربن است. در واقع این مجموعه از زبان حضرت علامه شیعه را به کُربن شناسانده. که جا دارد ما هم به عنوان یک شیعه این کتاب را مطالعه کنیم.

در ضمن نامه ای که علامه به کُربن می نویسد، طرز تفکر فلسفی در بیانات پیشوایان شیعه را متذکر می شود و شواهدی را می آورد.

در حدیثی که در کتاب شریف توحید شیخ صدوق(2) آمده و در آن امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جواب مردی به نام ذعلب که به آن حضرت عرض کرد: «  یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ هَلْ رَأَیْتَ رَبَّکَ ؟» آیا خدای خود را دیده‌ای؟ و حضرت در جوابش می فرماید: « فَقَالَ وَیْلَکَ یَا ذِعْلِبُ مَا کُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ » وای بر تو ای ذعلب من چنان نبودم که پروردگاری را عبادت کنم که او را ندیده باشم. و بعد هم کیفیت این رؤیت را بیان فرموده اند که بسیار خواندنی است.

در اواخر حدیث بخشی بود که مرا یادآور جمله معروف و سرآغاز قصه هایمان انداخت که می گفتند: «یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچکس نبود»!

و حضرت چقدر زیبا ترسیم نموده اند که:  

کَانَ رَبّاً إِذْ لَا مَرْبُوبَ وَ إِلَهاً إِذْ لَا مَأْلُوهَ وَ عَالِماً إِذْ لَا مَعْلُومَ وَ سَمِیعاً إِذْ لَا مَسْمُوعَ

 او رب و پروردگار بود در ظرفی که پرورده ای نبود

و خدا بود در ظرفی که بنده ای نبود

و عالم بود، در ظرفی که معلومی نبود

و شنونده بود در ظرفی که چیزی که شنیده شود نبود.

 

پی‌نوشت:

1 - شیعه (مجموعه مذاکرات با پروفسور هانری کربن)، تهران : مؤسسه حکمت و فلسفه ، 1382، ص 117-118
2 - شیخ صدوق، توحید، نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، 1394، ص 545-546

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۲ ، ۱۳:۳۲
حسین غفاری

معارف سوره حمد

سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴ ب.ظ

 

سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ‌ای دختر ‏عزیزم که در «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» معارف و اسرار غیرقابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در ‏الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور ‏‎ ‎کند می‌یابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود ‏‏(تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند‎.‎

 

بخشی از نامه حضرت امام خمینی قدس سره به خانم فاطمه طباطبایی همسر مرحوم احمد خمینی
صحیفه امام خمینی، جلد 21،‎ ‎صفحه 237‏

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۰۲ ، ۲۳:۵۴
حسین غفاری

همه چیز اوست

يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷ ب.ظ

شهید خیرآبادی

 

...بله برادر عزیز ، پل صراط را همیشه به خاطر بسپار و منتظر باش و دعا کن که خداوند متعال به کمکمان بیاید در آنجا که خیلی محتاج هستیم. آری باقر جان ، حتما به جبهه بیا و از خداوند بخواه که شما را به شهادت از این دنیا ببرد. برادر، محتاج هدایت و حمایت و راهنمایی خداوند متعال [هستیم.]

 اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم.

آری هدایت از اوست حمایت از اوست، رهبری و راهنمایی از اوست. راه از اوست بندگی از اوست و برای اوست و همه چیز اوست فقط اطاعت از ماست که اطاعت کنیم او را و بنده شویم او را و بخواهیم او را

 

از کتاب: مسافر(مکاتبات شهید سعید خیرآبادی)، حسین غفاری، فرسار، ارومیه: 1390

 نامه کامل را در ادامه مطلب بخوانید

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۰۲ ، ۱۲:۰۷
حسین غفاری

قانون جاذبه در دعای جوشن کبیر

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۴۸ ب.ظ

 

کتاب «هزار و یک نکته»‏
آیت الله حسن حسن زاده آملی(ره)‏
نکته 107‏
‏[نکته ای از دعای جوشن کبیر]‏
حکیم متأله حاجى ملا هادى سبزوارى قدس سره در شرح‏ « یَا مَنِ اسْتَقَرَّتِ الْأَرَضُونَ بِإِذْنِه » از دعاى جوشن گوید: ‏نزد «ثابت بن قره» میل کلوخ بزمین نه براى آنست که ذاتاً طالب مرکز باشد بلکه جنسیت سبب انضمام است و ‏گوید اگر فرض کنیم زمین پراکنده و متلاشى شود و اجزاى آن را رها کنند همه میل بسوى یکدیگر مى‏کنند و هر ‏جا به یکدیگر رسیدند مى‏ایستند انتهى.‏
پس مذهب نیوتن چیزى نبود که حکماى ما ندانند. چه زشت باشد کسى نان بر سر خوان کسان خورد و شکر ‏بیگانگان و ناکسان گوید.‏

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۱۷:۴۸
حسین غفاری

عرفان ناب

پنجشنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹ ب.ظ

 

ناصرالدین باغانی سال ۱۳۴۶ در خانواده ای مذهبی و روحانی در قم به دنیا آمد. پس از سپری کردن دوره دبیرستان در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) پذیرفته شد. از عملات بدر در جبهه حضور داشت و در ادامه عملیات کربلای ۵ در حالی که نوزده سال بیشتر نداشت در 21 اسفند 1365 به شهادت رسید.

دست نوشته ها و وصیت نامه عرفانی او بسیار خواندنی است:

 

بسم رب الشهدا والصدیقین

 اینجانب ناصرالدین باغانی بنده ی حقیر در درگاه خداوندم .

چند جمله ای را به رسم وصیت می نگارم . سخنم را درباره ی عشق آغاز می کنم ما را به جرم عشق موأخذه می کنند. گویا نمی دانند که عشق گناه نیست امّا کدام عشق؟ خداوندا معبودا عاشقا، مرا که آفریدی عشق به پستان مادر را به من یاد دادی، امّا بزرگتر شدم و دیگر عشق اولیه مرا ارضاء نمی کرد. پس عشق به پدر و مادر را در من به ودیعت نهادی.

مدتی گذشت، دیگر عشق را آموخته بودم امّا به چه چیز عشق ورزیدن را نه، به دنیا عشق ورزیدم به مال و منال دنیا عشق ورزیدم . به مدرسه عشق ورزیدم . به دانشگاه عشق ورزیدم امّا همه ی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو . یوْمَ لَا ینْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ(1) فهمیدم که وقتی شرایط عوض شود یَفِرّ الْمرءَ مِنْ اَخیهِ و صاحِبَتهِ و بَنیهِ و اُمّهِ وَ اَبیهِ (2)،پس به عشق تو دل بستم بعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم ودیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری، فهمیدم در این مدت که فکر می کردم عاشق تو هستم اشتباه می کرده ام، این تو بودی که عاشق من بوده ای و من را می کشانده ای، اگر من عاشق تو بودم باید یکسره به دنبال تو می آمدم. ولیکن وقتی توجه می کنم می بینم که گاهی اوقات در دام شیطان افتاده ام ولی باز مستقیم آمده ام حال می فهمم که این تو بوده ای که به دنبال بنده ات بوده ای، و هرگاه او صید شیطان شده، تو دام شیطان را پاره کرده ای و هر شب به انتظار او نشسته ای تا بلکه یک شب او را ببینی، حالا می فهمم که تو عاشق صادق بنده ات هستی، بنده را چه که عاشق تو بشود (عَنقا شکار کرکس نشود دام باز گیر)(3) آری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار می کردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوق می نشستی. اما من بدبخت ناز می کردم و شب خلوت را از دست می دادم و می خوابیدم ! اما تو دست بر نداشتی و انقدر به این کار ادامه دادی تا بالا خره منِ گریزپای را به چنگ آوردی و من فکر می کردم که با پای خود آمده ام.

وه چه خیال باطنی !! این کمند عشق تو بود که به گردن من افتاده بود. مرا که به چنگ آوردی به صحنه ی جهادم آوردی، تا به دور از هر گونه هیاهو با من نرد عشق ببازی. من در کار تو حیران بودم و از کرم تو تعجب می کردم . آخر تو بزرگ بودی و من کوچک!! تو کریم بودی و من ل‍ئیم! تو جمیل بودی و من قبیح، تو مولا بودی و من شرمنده از این همه احسان تو بودم.

کمند عشقت را محکمتر کردی و مرا به خط مقدم عشق بردی، در آنجا شراب عشقت را به من نوشاندی و چه نیکو شرابی بود. من هنوز از لذت آن شراب مستم. اولین جرعه ی آنرا که نوشیدم مست شدم و در حال مستی تقاضای جرعه های دیگر کردم.  امّا این بار تو بودی که ناز می کردی و مرا سر می گرداندی، پیاله ام را شکستی، هر چه التماس می کردم تا از حجاب ظلمانی بیاسایم، ندادی و زیر لب به من خندیدی و پنهانی عشوه کردی. اکنون من خمارم و پیاله به دست، هنوز در انتظار جرعه ای دیگر از شراب عشقت به سر می برم . ای عاشق من!! ای اله من!! پیاله ام را پر کن و در خماریم نگذار. تو که یک عمر به انتظار نشسته، حال که به من رسیده ای چرا کام دل بر نمی گیری؟ تو که از بیع و شراء متاع عشق دم می زنی، چرا اکنون مرا در انتظار گذاشته ای؟ اگر بدانم که خریدار متاعم نیستی و اگر بدانم که پیاله ام را پر نمی کنی؛ پیاله ی خود را می شکنم و متاعم را به آتش می کشم تا در آتش حسرت بسوزی و انگشت حسرت به دندان بگزاری

 امّا شهادت چیست ؟

آنگاه که دو دلداده به هم می رسند و عاشق به وصال معشوق می رسد وبندۀ خاکی به جمال زیبای حق نظر می افکند و محو تماشای رُخ یار می شود، آن هنگام را جز شهادت چه نام دیگری می توانیم داد ؟ آن هنگام که رزمنده ای مجاهد، بسوی دشمن حق می رود و ملائک به تماشای رزم او می نشینند و شیطان ناله بر می آورد و پای به فرار می گذارد و ناگهان غنچه ای می شکفد، آن هنگام را جز شهادت چه نام می توانیم داد؟

 شهادت خلوت عاشق و معشوق است. شهادت تفسیر بردار نیست .(ای آنانی که در زندان تن اسیرید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصۀ شهادت عاجزید. فقط شهید می تواند شهادت را درک کند.) شهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد. شهید در این دنیا قبل از آینکه به خون بتپد ، شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمی توانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصل شان نیز نمی توانید درکشان کنید. شهید را شهید درک می کند. اگر شهید باشید شهید را می شناسید و گرنه آئینۀ زنگار گرفته ، چیزی را منکعس نمیکند که نمیکندبرخیزید و فکری به حال خود بکنید که شهید به وصال رسیده است و غصه ندارد شهیدان به حال شما غصه می خورند، و از این در عجیبند و حیرت می کنند که چرا به فکر خود نیستند. به خود آیید و زندان تن را بشکنید. قفس را بشکنید و تا سر کوی یار پرواز کنید و بدانید که برای پرواز ساخته شده اید نه برای ماندن در قفس، این منزل ویران را رها کنید و به ملک سلیمان در آیید.

 

ای خوش آن روز کز این منزل ویران بروم

رخت بر بندم و تا ملک سلیمان بروم(4)

 

امّا امت مسلمان و شهید پرور ایران !

 پیرو امام باشید ، نه در حرف ، بلکه در عمل گوش دل به سخنان امام بسپارید و حرفهایش را بدون چون و چرا بپذیرید و کلاً در هر عصری امام خود را بشناسید. اکنون که حضرت صاحب الامر(عج) در پردۀ غیبت است؛ ولی فقیه عصر خود را بشناسید، اگر امام خود را شناختید گمراه نمی شوید وگرنه به چپ و راست منحرف خواهید شد. اسلام را از روحانیت مبارز و اصیل فرا بگیرید نه از قلم و زبان منحرفان، در این زمانه عده ای مغرض و جاهل پیدا شده اند که اسلام بدون روحانیت را تبلیغ می کنند. به عبارت دیگر تز جدائیِ دین از سیاست هستند و می گویند که روحانیت در انقلاب شرکت داشتند و رهبری کردند و انقلاب پیروز شد خدا پدرش را بیامرزد، ولی حالا بیایند و بروند و گوشۀ حوزه ها درس و بحث را ادامه دهند. این منحرفین را بشناسید و از صحنۀ انقلاب بدرشان کنید، اینها همان هایی هستند که با نام های مختلف، امّا با یک ماهیّت مطهری را شهید کردند. بهشتی را با تهمت ها و فحشا ترور شخصیت و سپس با کینۀ شیطانی ترور فیزیکی کردند. اینها همان هایی هستند که اگر دست پلیدشان به امام برسد

اینها دشمن روحانیت هستند. روحانیت را نمی خواهند و می خواهند بین شما و روحانیت جدایی بیاندازند. آنان، آنهایی هستند که قلب امام عزیز را بدرد می آورند. فقه جدید می سازند، با لباس روحانی، ولی دشمن روحانیتند. با لباس وحدت، تفریح وحدت می کنند .

وحدت در چیست ؟ وحدت در پیروی از کلام امام است . امّا نمی توانم موارد متعددی را بر شمارم که از فرمان امام اطاعت نکرده اند ! آن وقت این را تحکیم وحدت می گویند . مردم مسلمان دشمن اسلام را بشناسید .جنگ با عوامل خارجی مسئلۀ سختی نیست . امّا این منافقان داخل هستند که از همه بدترند. منافقان از کفّار بدترند .با جدایی از این منحرفان قلب امام را شاد کنید . مسئلۀ دیگر اینکه در مصائب ومشکلات صبر کنید . «ان الله مع الصابرین» بهشت را به بها می دهند نه به بهانه، بهای بهشت سنگین است ، بهای بهشت کالای عشق است ، یعنی خون،کربلا رفتن خون می خواهد،این کربلا دیدن بس ماجرا دارد . ماجرای کربلا ، ماجرای خون و قیام است .پیام را شما بدهید. خون از ما، بدانید که،«إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا»(5) ما همه وسیله ایم ، اصلاً این جنگ و این انقلاب و این برنامه ها چیده شده تا خدا در این بین دوستانش را به پیش خود ببرد و خالص را از ناخالص جدا کند. پس به صحنه بیایید و از خون شهدا پاسداری کنید، در کارهایتان نظم را رعایت کنید و بدانید که ان شاءالله پیروزید و به کربلا خواهید رفت.

به مستحبات اهمیّت لازم را بدهید تا از شر شیطان در امان باشید. با انجام نوافل به خدا نزدیک شوید، مخصوصاً نافلۀ شب، صبر را پیشۀ خود سازید و بدانید اُمم پیش از شما سختی های بیشتری کشیده اند. با فساد و عوامل فساد مبارزه کنید چون دشمن می خواهد از همین راه ما را به اضمحلال بکشاند. از همۀ دوستان و آشنایان که حقی در گردن من دارند طلب حلالیّت می کنم . پدر و مادر و برادران و خواهرم ! بدانید بدون شما به بهشت قدم نخواهم گذاشت، بدانید همه ی با هم به بهشت رضوان خداوند خواهیم آمد. بدانید سعادت بزرگی نصیبتان شده است . خدا نکند کاری بکنید که اجر خود را ضایع سازید. شما از این به بعد خانوادۀ شهید هستید. طوری رفتار کنید که در شأن و منزلت شما باشد. بدانید به جای شهید ، خدا به خانۀ شهید می آید. بدانید که من از دانشگاه امام حسین علیه السلام فارغ التحصیل شدم و مدرک خود را از دست مبارک آقا گرفتم .کلاس ،کلاس عشق بود . درس، درس شهادت. تخته سیاه، گسترۀ وسیع جبهه های حق علیه باطل، گچ ها خون و قلم ها اسلحۀ مان بود .

والسلام

 

پیام آیت‌الله سید علی خامنه ای(رئیس جمهور وقت) به مناسبت اولین سالگرد شهادت دانشجوی شهید ناصرالدین باغانی در اسفند 1366 :

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

  نوشتجات شهید عزیز را مکرر، خوانده و هر بار بهره و فیض تازه‌ای از آن گرفته‌ام. این را باید بزرگترین فرآورده‌ انقلاب بدانیم که مردانی در سنین جوانی و در میدان نبرد، معرفت و بصیرت پیران طریقت را پس از سال‌ها سلوک و ریاضت به دست آورده و به کار بسته‌اند و این تحقق وعده‌ی الهی است که: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا…» جوانانی از این قبیل شایسته است که الگوی جوان مسلمان و راهنمای همگان باشند. این عزیزان عمر کوتاه و کم آلوده به گناه خود را با عبادت و مجاهدتی مخلصانه،‌ روح بها بخشیدند. خداوند هم به پاداش این عمل صالح – سرچشمه‌های معرفت و محبت را بر دل و جان پاک آنان گسترد و سرانجام هم از ساغر شهادت سرخوش و به فیض لقاء الله سرافرازشان کرد. گوارا باد بر آنان و روزی باد بر آرزومندان. سید علی خامنه‌ای رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

پانویس:

(1)سوره شعرا آیه 88

(2) اشاره ای است به آیات 33 و 34 سوره عبس و مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه

(3) اشاره است به شعر حافظ: (عنقا شکار کس نشود دام بازچین/ کان جا همیشه باد به دست است دام را)

(4) اشاره ای است به اشعار حافظ:

خُرَّم آن روز کز این منزلِ ویران بروم

راحتِ جان طلبم و از پِیِ جانان بروم

گر چه دانم که به جایی نَبَرد راه غریب

من به بویِ سرِ آن زلفِ پریشان بروم

دلم از وحشتِ زندانِ سِکَندَر بگرفت

رخت بربندم و تا مُلکِ سلیمان بروم

 

(5) سوره حج آیه 38

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۰۲ ، ۱۲:۱۹
حسین غفاری

آثار حب علی

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۰۷ ب.ظ

 

گاهی با خود فکر می کنم گویا بیخود نبوده که حتی شبهای قدر نیز با علی آمیخته است. و در برخی از منابع روایی از این شب به شب نزول ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام نیز تعبیر شده است. 

(نگاه کنید به تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام)

لذا حب علی آثار غریبی دارد که یکی از این آثار در این روایت آمده که تقدیم می گردد:  

عَنِ النَّبِیِّ(صل الله علیه و آله و سلم) أَنَّهُ قَالَ فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ‌ أَلَا وَ مَنْ‌ أَحَبَ‌ عَلِیّاً(علیه السلام) فَقَدْ أَحَبَّنِی‌ وَ مَنْ أَحَبَّنِی فَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیَ عَنْهُ کَافَأَهُ الْجَنَّةَ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَشْرَبَ مِنَ الْکَوْثَرِ وَ یَأْکُلَ مِنْ طُوبَى وَ یَرَى مَکَانَهُ فِی الْجَنَّةِ ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّا ً(علیه السلام) فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِیَةُ یَدْخُلُهَا مِنْ أَیِّ بَابٍ شَاءَ بِغَیْرِ حِسَاب ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) أَعْطَاهُ اللَّهُ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ وَ حَاسَبَهُ حِسَابَ الْأَنْبِیَاءِ ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً هَوَّنَ اللَّهُ عَلَیْهِ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ وَ جَعَلَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکُلِّ عِرْقٍ فِی بَدَنِهِ حَوْرَاءَ وَ شُفِّعَ فِی ثَمَانِینَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ، وله بکل شعرة فی بدنه حوراء ومدینة فی الجنة ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَکَ الْمَوْتِ کَمَا یَبْعَثُ إِلَى الْأَنْبِیَاءِ وَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ هَوْلَ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ وَ بَیَّضَ وَجْهَهُ وَ کَانَ مَعَ حَمْزَةَ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ وَجْهُهُ کَالْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) وُضِعَ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْمُلْکِ وَ أُلْبِسَ حُلَّةَ الْکَرَامَةِ ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) جَازَ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ ، أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً(علیه السلام) کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ وَ أَمَاناً مِنَ الْعَذَابِ ، ولم ینشر له دیوان ، ولم ینصب له میزان ، وقیل له : ادخل الجنة بلا حساب ، ألا ومن أحب آل محمد أمن من الحساب والمیزان والصراط. ، أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ(صل الله علیه و آله و سلم)  فَأَنَا کَفِیلُهُ بِالْجَنَّةِ مَعَ الْأَنْبِیَاءِ ، أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ(علیهم السلام)  لَمْ یَشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ

پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) در یک حدیث مفصّل فرمود: اگر کسی امام‌علی(علیه السلام) را دوست بدارد، مرا هم دوست دارد، و کسی که مرا دوست داشته باشد، خدا از او خشنود است، و کسی که خدا از او راضی باشد، در عوض به او، بهشت را می‌دهد. هان! آگاه باشید اگر کسی علی(علیه السلام) را دوست بدارد از دنیا بیرون نمی‌رود مگر اینکه از کوثر می‌آشامد و از طوبی می‌خورد و جایگاه خود را در بهشت می‌بیند. هان! آگاه باشید کسی که امام‌علی(علیه السلام) را دوست بدارد، درب‌های هشت‌گانۀ بهشت به روی او باز شده و از هر دری بخواهد وارد می‌شود. »؛ آگاه باشید! هر کس علی(علیه السلام) را دوست بدارد خداوند نامه اعمالش را به دست راستش می‌دهد و حساب او حساب انبیا(علیهم السلام)  است. همان که در آیات داشتیم. کسی که علی(علیه السلام) را دوست دارد، خداوند آسان می‌کند بر او آن سختی‌های مرگ را، و قبرش را باغی از باغ‌های بهشت قرار می‌دهد. آگاه باشید! کسی که علی(علیه السلام) را دوست بدارد، خداوند به هر رگی که در بدن اوست حوریۀ بهشتی عنایت می‌کند که می‌تواند هشتاد نفر از خاندانش را شفاعت کند؛ هان آگاه باشید! اگر کسی علی(علیه السلام) را دوست بدارد خداوند به سوی او فرشتۀ مرگ را مبعوث می‌کند؛ همان‌گونه که او را به سوی پیامبرانش می‌فرستد و هول و ناراحتی و اضطراب ناشی از مواجهه با دو فرشتۀ برزخ را از او دفع می‌کند و خداچهرۀ او را سپید می‌کند، او روسپید است و با حمزه سید الشّهدا(علیه السلام) خواهد بود. کسی که علی(علیه السلام) را دوست بدارد، در روز قیامت با چهره‌ای مثل ماه شب چهارده وارد می‌شود. کسی که علی(علیه السلام) را دوست بدارد، سریع از صراط عبور می‌کند؛ مثل برق جهنده. آگاه باشید! هر کس علی(علیه السلام) را دوست بدارد، تاج سلطنت بر سر او گذاشته می‌شود و لباس کرامت بر او پوشانده می‌شود. آگاه باشید! هر کس علی(علیه السلام) را دوست داشته باشد، خدا برای او برائت از آتش، جواز عیور از صراط و امان از عذاب را می‌نویسد. آگاه باشید! هر کس برای دوستی آل محمد(صل الله علیه و آله و سلم)  بمیرد، من کفیل او به بهشت همراه با انبیا(علیهم السلام) هستم. کسی که با بغض آل محمد(علیهم السلام)  بمیرد، بوی بهشت به شامّه‌اش نمی‌خورد.

سند حدیث: بحار الأنوار، ج‏7، ص 222

 

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۲ ، ۱۷:۰۷
حسین غفاری

پنجره های ملکوتی

يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۹:۵۷ ق.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و ما ادریک ما لیله القدر

 

تا قدر چه دانیم و چه قدری بستانیم

این قدر بدانیم که خود را بتکانیم

در خود به چه مانی، نه نقشی است نه «مانی»

یک قدر به خود آی که درمانده نمانیم

در دایره لطف الهی به سماعی

گر نقطه پرگار به جانی بنشانیم

امشب شب آن پنجره های ملکوتی است

تا صبح سلام است بیا دل برهانیم

بیدار شو از این همه بیدار نشستن!

زین دار بلا سوی بقا پیش برانیم

تا دست بر آن عالم بالاست دعا کن

شاید نشود قسمت دیگر که بخوانیم

یا رب به فقیران چه قدر می دهی امشب

این قدر بده تا به تو دستی برسانیم

یک جرعه در این قدر بر این کام فرو ریز

ما خشک لب و خشک دل و خشک زبانیم

 

شب نوزدهم رمضان المبارک 1441

23 اردیبهشت 1399

حسین غفاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۷
حسین غفاری

عالم محبت

جمعه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹ ب.ظ

مؤمن اگر محبتش را کنترل کند، «صاحبدل» میشود

این جمله زیبایی بود که آیت الله علی فروغی* در برنامه «کلمه» 17 فروردین 1402 بیان کردند. و اظهار داشتند که عالم عالم محبت است. و هر کس به راز هستی که یک امر خصوصی برای هر شخص است پی ببرد به بهار وجودش دست یافته است. بهار طبیعت یک چیز است و بهار جان چیز دیگری است. برای همین ما در زیارت آقا امام زمان عجل الله تعالی فی فرجه الشریف می گوئیم: 

«السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام»

یعنی سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران.

دیدن این برنامه از لینک زیر به شما هم توصیه می کنم: 

برنامه کلمه 17 فروردین 1402

 

*: حاج شیخ على فروغى متولد 18 اسفندماه سال 1342 ه.ش در شهرستان گرمی از توابع استان اردبیل است و در حوزه اردبیل و مشهد و قم بوده است.

ایشان دو دهه از دروس فقه و اصول اساتید و مراجع معظم تقلید از جمله آیت الله العظمى فاضل لنکرانی (ره)، آیت الله العظمى تبریزی (ره)، آیت الله العظمى وحید خراسانی (سلّمه الله) و آیت الله العظمى مکارم شیرازى (سلّمه الله) بهره برده و یک دوره تخصصی فقه و اصول را در مؤسسه فقهی ائمّه اطهار(علیهم‌السلام) تحت اشراف آیت الله العظمى فاضل لنکرانى(ره)، به اتمام رسانده است.

ایشان به مدت چندین سال در درس تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی (سلّمه الله) شرکت کرده و از محضر اساتید اخلاق و عرفان عارف کامل مرحوم آیت الله شیخ علی سعادت پرور(پهلوانی) به مدت 12 سال کسب فیض کرده است.

http://forooghetohid.ir

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۲ ، ۱۲:۰۹
حسین غفاری

صحیفه کامله سجادیه

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۴۴ ب.ظ

صحیفه سجادیه دعاهای نقل شده از امام سجاد علیه السلام است که توسط امام باقر علیه السلام و برادرش حضرت زید نوشته شده است و آنچه الان در دسترس است شامل 54 دعا از ادعیه آن حضرت می باشد.

صحیفه کامله سجادیه به صحیفه کامله شهرت یافته است. علت نامیده شدن آن به «کامله» آن است که نسخه کوچکتری از این نسخه نزد زیدیه موجود است که نسخه شیعه امامیه در مقایسه با آن، بزرگتر و کامل تر است.*

اخیرا در چاپهایی از صحیفه، تمام ادعیه دیگری که در مفاتیح یا بحارالانوار و در جاهای دیگر منقول از حضرت سجاد علیه السلام بوده را نیز در آن گردآورده اند.

به عنوان مثال دعای ابو حمزه ثمالی و یا مناجات خمس عشره در صحیفه نیست اما این مجموعه را نیز صحیفه سجادیه جامعه نام نهاده و به چاپ رسانده اند. 

استاد فاطمی نیا رحمت الله علیه در 114 جلسه برخی عبارات صحیفه سجادیه را شرح کرده است که می توانید برای دریافت به این سایت مراجعه فرمایید.

 



*: davariahad.blog.ir
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۰۲ ، ۱۷:۴۴
حسین غفاری